Klant uitgelicht – Keukens & Meer

5 april 2019

In deze editie van Klant Uitgelicht brengen we een bezoek aan Soest, waar we in gesprek gaan met Menko Huigen van Keukens & Meer. In 1987 begonnen als keukenverkoper en inmiddels al 22 jaar een eigen zaak.

Het begon allemaal in 1987, toen Menko is gestart als keukenverkoper. Vanuit hier is hij doorgegroeid tot bedrijfsleider en uiteindelijk heeft hij datzelfde bedrijf samen met zijn vrouw overgenomen en uitgebreid naar  meerdere showrooms welke niet alleen uit keukens bestonden, maar ook uit meubels en badkamers. Na jaren aan het roer te staan van deze onderneming was er behoefte aan een kleinschalig bedrijf. Om die reden startte Menko in 2006 met Keukens & Meer, waar hij dagelijks met veel plezier zijn hart en ziel in stopt. ‘Ik vind keukens erg leuk, ik ontwerp ze graag en we leveren ze graag. Het belangrijkste vind ik om erbij betrokken te zijn, van A tot Z, van ontwerp tot en met oplevering.

Het stukje ‘en meer’

Keukens & Meer, dat zijn niet alleen keukens, maar daar zit meer achter. ‘Het begint allemaal bij een keuken, maar uiteindelijk kan het gebeuren dat je het hele huis van maatwerk kasten voorziet’ vertelt Menko. ‘In 2006 zijn we teruggegaan naar de kern. Niet zoveel mogelijk klanten zoeken voor ons product, maar de juiste producten zoeken voor onze klant. Het leveren van een keuken is net als een ‘tailormade’ maatpak, het moet exact passen bij wat je verwacht en wat je ervan had gehoopt. Daar kom je alleen achter als je er veel tijd in stopt. Niet alleen de klant, maar vooral ook de ontwerper. En dat is ook dat stukje & meer’.

Maar hoe werkt het dan?

Bij Keukens & Meer is er geen standaard proces dat wordt doorlopen met een klant, iedere klant is uniek en alle wensen zijn anders. Wanneer er een goede match is met een klant wordt er een uitgebreid proces doorlopen, om te zorgen voor het gewenste eindresultaat. Menko geeft aan dat hij het belangrijk vindt om van begin tot eind betrokken te zijn. Hij wil dan ook graag aanwezig zijn bij bouwvergaderingen om tips en advies te geven. ‘Hoe de klant woont, hoe het licht valt in de keuken en wat de gezinssamenstelling is, zijn allemaal factoren die meetellen bij het creëren van de perfecte keuken’.

Verantwoord Ondernemen

‘Natuurlijk kun je kijken naar hoe een blad zo goedkoop mogelijk verkocht kan worden, maar dat is niet het uiteindelijke doel’, begint Menko. ‘Uiteindelijk gaat het erom dat je iets doet wat je leuk vindt, en waar je je goed bij voelt, dat is de kern. Als je weet dat je bezig bent met dingen die de wereld net wat beter maken, dan krijg je daar zelf ook een goed gevoel bij’. Dat laat Keukens & Meer ook zien, zo laten ze bijvoorbeeld snijplanken maken door stichting Sherpa, dagbesteding voor mensen met een lichamelijke of verstandelijke beperking, in Eemnes. Bij iedere keuken levert Keukens & Meer een snijplank, waarvan de volledige opbrengst naar Sherpa gaat. Een erg mooi initiatief!

De samenwerking met Arte

Niet alleen het produceren van bladen op een maatschappelijk verantwoorde manier, ook de Arte Responsible Stone Foundation is iets dat voor Keukens & Meer belangrijk is: ‘Arte stopt veel effort in de projecten om kinderen in India een eerlijke kans op onderwijs te geven. Iets dat prijzenswaardig is, dat is voor mij ook zeker een reden om met Arte zaken te willen doen. Wij vinden dat duurzaamheid meer bekendheid moet krijgen. We willen het graag delen. Niet alleen omdat we Arte een warm hart toedragen, maar ook omdat we weten dat daarmee een beweging op gang gezet kan worden. En hopelijk in de toekomst alle bladenleveranciers met de neus dezelfde kant op staan’ sluit Menko af.

Contact

Weteringpad 100

3762 ES, Soest

035 542 05 86

info@keukensenmeer.nl

Benieuwd of wij iets voor uw project kunnen betekenen?