Het ondernemerschap is Hugo van Osch met de paplepel ingegoten. Zijn hele familie bestaat uit ondernemers. Toen hij zelf een nieuwe keuken kocht met keukenblad wist hij het: dit moest anders en beter. In 1995 startte hij samen met vier anderen, in een kleine fabriekshal in Deurne, het bedrijf Arte di Granito. Een bedrijf dat hoge kwaliteit natuurstenen keukenbladen leverde.De groei was ongekend en binnen een mum van tijd groeide het bedrijf uit haar jas. Onder het mom van ‘we moeten niet harder, maar slimmer werken’, nam Hugo een beslissing die bepalend is geweest voor de toekomst van Arte. In samenwerking met Niels van den Beucken, destijds stagiair, schreef hij een plan voor een nieuwe fabriek met meer structuur binnen de organisatie. Daarna is het snel gegaan. De structuur in de organisatie kwam en ambacht maakte plaats voor industrialisering. Zowel Niels, die zich inmiddels ook bezig hield met de inkoop van de materialen, als Hugo, vonden echter één ding in het bijzonder belangrijk: de hoogste kwaliteit keukenbladen leveren met oog voor de omgeving en de maatschappij.

Arte werd ISO 9000 gecertificeerd, een nieuwe geautomatiseerde fabriek werd gebouwd met tilhulpen, stofafzuigsysteem, afvalscheiding en waterrecycling. Productiemedewerkers kregen de kans om een interne opleiding te volgen. Ook sloot Arte zich aan bij TFT, een organisatie die de milieu- en arbeidsaspecten in de groeves en fabrieken tot op heden streng controleert. Echter, de bouw van de nieuwe fabriek ging niet helemaal vlekkeloos. Zelfs de eigen omgeving van Hugo plaatste vraagtekens bij de nieuwe fabriek. Dat hij heeft doorgezet in zijn beslissing is tekenend geweest. Hij heeft vriend en vijand verbaasd met de nieuwe fabriek met verregaande mechanisering en automatisering. Hetgeen uniek was in de branche. In 2008 vertoonde zich de eerste tekenen van de crisis. Dat weerhield Arte er niet van, om verder te gaan met investeren en bouwen aan de toekomst. Het veranderde haar naam in gewoon Arte, want naast natuursteen is het bedrijf ook andere materialen gaan leveren, zoals composiet en glas. Later ook Dekton en keramiek.

Waar een gevecht ontstond om de prijs, hield Arte vast aan haar toegevoegde waarden: kwaliteit en service. Niels, inmiddels financieel directeur bij Arte en rechterhand van Hugo: “Je kunt wel met prijzen stunten, maar dan moet je ook mensen laten gaan, hetgeen uiteindelijk ten kosten gaat van je kwaliteit en service. Dat willen we niet”. Dus ging Arte door met investeren: in een nieuwe waterjet, nieuwe software en nieuwe materialen en toepassingen. In 2013 werd Arte als eerste in de branche Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen gecertificeerd op de Prestatieladder niveau 4.

Nu, 25 jaar later, is er veel gebeurd met Arte. Hugo: “We zijn enorm gegroeid. In het aantal werknemers, in ons assortiment en het productieproces. Het was vallen en opstaan maar één ding is zeker; Arte is er sterker uitgekomen. We zijn slimmer, beter en anders gaan werken. Door positief te blijven, te durven investeren in innovatie, mens en omgeving, staan we waar we staan. Een financieel gezond bedrijf met lef”.

Hugo van Osch, Niels van den Beucken, Froukje van Osch