Klant uitgelicht – Berthold Filart BMN Nijverdal

13 augustus 2018

Voor deze editie van Klant Uitgelicht, waarin we onze klanten in de schijnwerpers zetten, reizen we naar het Overijsselse Nijverdal. Vandaag hebben we een gesprek met Berthold Filart, vestigingsmanager showroom bij BMN Nijverdal.

Anders dan anders in deze rubriek, bezoeken we vandaag geen specifieke keukenzaak, maar een bouwmaterialenhandel met een luxe showroom met keukens, tegels en sanitair. We spreken met een bevlogen vestigingsmanager. Hier komen we later nog even op terug. Berthold zit al even in de business. Hij neemt ons daarom graag mee terug in de tijd.

B-to-B met een retail gedachte

21 jaar geleden kwam Berthold in dienst bij Van Buren Bouwmaterialen als verkoper van tegels, keukens en sanitair. Berthold, daarvoor elders werkzaam in een verkoop binnendienst functie, realiseerde zich al vrij snel dat zijn passie voor verkoop veel beter tot uiting kwam in de directe verkoop. Na een aantal jaren alleen keukens, sanitair en tegels verkocht te hebben, kwam daar langzamerhand ook het pakket bouwmaterialen bij. Hier maakte Berthold kennis met de business to business verkoop aan de aannemers. “Dit is een compleet andere wereld, met een andere beleving en een ander manier van verkoop”, legt Berthold uit. Binnen de organisatie besloot Berthold zijn passie te volgen en ging 100% voor productgroepen keukens, tegels en sanitair. “We doen met BMN veel business to business, onze showroom is een verlengstuk van de aannemers, maar dan wel met de retail-gedachte; voor hun klanten moet onze showroom er altijd perfect en geactualiseerd uitzien.”

Van ‘Van Buren’ naar ‘BMN’

In 2013 voerde het familiebedrijf een verandering door; Van Buren Bouwmaterialen ging over in CRH. Een grote speler op de beursgenoteerde aandelenmarkt. De naam ‘Van Buren’ werd nog twee jaar gevoerd, waarna in 2015 alle bouwmaterialenvestigingen van CRH verder gingen als BMN, één sterke naam in de markt. Hierdoor werd – en is nog steeds – Berthold een bevlogen vestigingsmanager van de showroom in Nijverdal.

BNM en Arte

In 2009 ontstond het eerste contact met Arte, waarna Arte in 2013 vervolgens de hoofdleverancier werd bij BMN. “De keuze voor Arte is eigenlijk een bewuste keuze geweest. We zijn destijds bij Arte op bedrijfsbezoek geweest, waarin het assortiment, kwaliteit en prijsopbouw ons overtuigd hebben”, geeft Berthold aan. “De servicetrajecten worden goed opgepakt, dit merk je pas later in de praktijk. Als er ooit iets is, dan weten wij elkaar altijd te vinden en lossen we het op.”

BMN is ook een ‘groene’ organisatie, net als Arte. Er wordt bijvoorbeeld veel tijd en energie gestoken in het eigen Bouwbewust label. Met dit eigen duurzaamheidsprogramma biedt BMN duurzame materialen, diverse logistieke mogelijkheden en afvalretour mogelijkheden aan. Op deze manier dragen zij een steentje bij aan een groenere leefomgeving.

Dromen en Passie

Dat BMN een ander type klant is moge duidelijk zijn. Daarnaast onderscheiden zij zich nog op een ander vlak. “Het succes van keuken- en badkamerverkoop in een woningbouwproject zit in het voortraject; hoe beter de voorbereiding is en je de technische aspecten kent, des te beter het succes aan het einde van het traject.” Dit is dan ook het speerpunt in de organisatie. De slagzin van het verkoopteam onder leiding van Berthold komt dan ook niet uit de lucht vallen: “Met een gastvrij en bevlogen team, onze klanten inspireren in de meest uitdagende showroom van BMN”. Deze slagzin heeft dan ook een welverdiende plek gekregen aan de wand in de showroom.

Wij danken Berthold voor het gesprek!

Contact
Bedrijvenweg 11
7442 CX Nijverdal
T. 0548 61 0100
E. nijverdal@bmn.nl

Benieuwd of wij iets voor uw project kunnen betekenen?