Steeds meer bedrijven gaan duurzaam ondernemen. Wat kun je doen als bedrijf?

24 november 2016

~TheSize en Oprey geven antwoord~

Als steenleverancier kiezen wij onze leveranciers zorgvuldig uit. Ook als het gaat om het inkopen van keramiek. Sinds een aantal maanden werkt Arte samen met de Spaanse keramiekleverancier TheSize en de Nederlandse verdeler van het keramiek (Neolith); Michel Oprey & Beisterveld. Waarom met hen? Het antwoord is simpel: beide bedrijven zijn inspirators op het gebied van duurzaam ondernemen in de branche. Vandaar dat we het gedachtegoed én de acties van TheSize en Oprey graag ten gehore brengen.

Duurzaam ondernemen begint bij controleren

Er wordt veel gecontroleerd. Bij TheSize op kwaliteit, kleur, scheurtjes, afmeting, dikte, breuken, gaatjes en scheuren in de keramische platen. Oprey gaat zelfs nog een stap verder. Naast kinderarbeid, gedwongen arbeid, hygiëne op de werkplek en personeelsvergoedingen controleert Oprey ook of de grondstoffen wel duurzaam gewonnen worden en dan met name het natuursteen dat afkomstig is uit India. De controle doet het bedrijf deels zelf (door onaangekondigd op bezoek te komen) en deels door externe partijen als agenten en TFT:  een onafhankelijke wereldwijde organisatie die streng toekijkt op de arbeidsomstandigheden.

Verantwoordelijkheid nemen

Maar controleren is niet het enige. “We leren continue van klanten, leveranciers en medewerkers op MVO-gebied en we geloven dat een langdurige zakelijke relatie voorkomt uit respect voor het individu en de samenleving”, aldus Mar Esteve Cortes, Marketing Director bij Neolith TheSize.

Mooi gesproken van Mar Esteve Cortes, maar wat bedoelt zij daarmee? “Hiermee bedoelen we dat je meer moet doen dan alleen goede en 100% recyclebare producten maken. Dat je als bedrijf je verantwoordelijkheden moet nemen en ook op andere gebieden je nek moet durven uitsteken”.

Mar Esteve Cortes en Michel van den Goorbergh

Je nek uit durven steken

Het begint dus met de overtuiging dat hetgeen je doet, belangrijk is voor de samenleving. Hèt uitgangspunt van beide bedrijven. Het gaat dus niet enkel om de  kwaliteit van de producten, maar ook om de omgeving waar je opereert. Ter illustratie: medewerkers worden bewust gemaakt van waterbesparingen en recyclemogelijkheden en er zijn voor hen werkplekken gecreëerd die de gezondheid en het geluk bevorderen (bijvoorbeeld door het openstellen van de ruimtes en het optimaliseren van de luchtkwaliteit). Ook doen beide bedrijven mee aan design- en architectuurwedstrijden met als belangrijk onderwerp: duurzaamheid.

People en Planet

Naast de interne maatregelingen, worden ook regionale initiatieven en goede doelen ondersteund. Zo is er nieuw bos aan gepland in de regio waar de fabriek van TheSize is gevestigd (Castellon, Spanje) in verband met de bosbranden. En biedt Oprey in Azië hulp op lokale scholen in de vorm van voedsel en faciliteiten.

Hoe ziet de toekomst van MVO eruit in de keukenbranche?

Zowel TheSize als Oprey zien dat duurzaamheid steeds meer wordt meegenomen in de besluitvorming van zowel de eindgebruiker als de beïnvloeders van de keten (architecten/ ontwerpers /retailers).“Consumenten zijn beter geïnformeerd dan ooit. We zien de trend van bewustwording niet alleen in de manier waarop we eten, maar ook in de manier waarop we reizen, de kleding die we dragen, de arbeidsomstandigheden, etc. Ook bij het ontwerpen van een keuken zien we veranderingen die hier mee te maken hebben zoals de mogelijkheden om afval te recyclen, de ontwikkeling van energiebesparende apparaten en onderhoudsarme werkbladen. Om die reden past Neolith goed binnen het duurzaamheid concept”, aldus Michel van den Goorbergh, commercieel directeur Slabs bij  Michel Oprey & Beisterveld.

Kortom; Zowel TheSize als Oprey zijn bedrijven die zeer bewust bezig zijn met duurzaam ondernemen. Net als bij Arte zijn de bedrijven doordrongen van het gedachtegoed dat maatschappelijk verantwoord ondernemen de toekomst is. Eén van de hoofdredenen waarom Arte zich verbonden heeft met keramiek leverancier TheSize en distributiecentrum Oprey. En om de samenwerking te onderstrepen is begin september van dit jaar de gedragscode ondertekend. Hiermee is de basis gelegd voor een duurzame relatie.

Wilt u weten wat u kunt doen m.b.t. duurzaam ondernemen voor uw bedrijf? Arte helpt u graag verder!

Benieuwd of wij iets voor uw project kunnen betekenen?