Europeanen slaan een gat in de bodem van de eigen economie – Arte Groep

Europeanen slaan een gat in de bodem van de eigen economie

1 April 2015

Deze MVO-blog is geïnspireerd op een recente documentaire van het tv-programma Tegenlicht. In deze uitzending ging het over hoe wij als Europeanen bezig zijn een gat te slaan in de bodem van onze eigen economie door het kopen van rommelproducten uit bijvoorbeeld China. Hiervan zien we namelijk niets terug in onze eigen economie. Waarom? Wint prijs het dan van kwaliteit? Het lijkt alsof we verhouding prijs-kwaliteit totaal uit het oog zijn verloren.

Prijs, prijs, prijs

Europeanen zijn nog nooit in de geschiedenis zó rijk geweest als nu. We hebben alles. We zijn onderdeel van de meest welvarende samenleving ter wereld. En toch kopen we rommelgoederen. Goederen die van korte duur zijn.

Prijs, prijs en prijs. Alles schijnt tegenwoordig te draaien om de prijs. Dat er inmiddels een ‘nieuwe’ consument is opgestaan moge duidelijk zijn. Zonder aarzeling vertelt de nieuwe consument over goedkope producten die hij heeft gekocht en prijst ze vervolgens aan bij vrienden en familie. Immers, de aankoopbedragen bij bijvoorbeeld budgetwinkels, zoals de Primark en Action zijn absurd laag. Waar de producten vandaan komen en onder welke omstandigheden ze gemaakt worden, lijkt niet van belang te zijn.

De keukenbranche

In feite geldt dit ook voor het kopen van een keuken. Mensen praten het liefst over de korting die ze hebben gehad op een keuken. Ook hier zijn extreme voorbeelden van te noemen. Denk maar aan de uitzending van De Rekenkamer van 6 november jl. Hierin trachtten de makers van het programma te achterhalen wat nu daadwerkelijk een keuken kost. Een onmogelijke opgave lijkt het wel. Enerzijds door het niet-transparante verkoopbeleid van sommige keukenzaken die consumenten ook nog eens met extreme (ongeloofwaardige) kortingen om de oren zwaaien. Anderzijds heb je te maken met de nieuwe consument. Het krijgen van korting is heel normaal. Maar wat zegt dit over de aangeschafte prijs-kwaliteit verhouding en duurzaamheid van de producten? Helemaal niets.

Duurzame producten

Als maatwerkleverancier van onder andere keukenbladen, pleit Arte al jaren voor duurzame producten waarin ambacht, het vakmanschap nog duidelijk zichtbaar zijn. Ofwel producten waar mensen ook trots op kunnen zijn. De mens en het milieu staan voorop in ons denken en handelen. Het is immers fijn om te weten dat we alleen werken met de beste materialen, zoals het unieke kwartscomposiet Silestone. Een duurzaam en verantwoord materiaal dat NSF-, LGA- en Greenguard gecertificeerd is. Of wat dacht u van de arbeidsomstandigheden in onze eigen maatwerkfabriek? Ook hier hechten wij veel waarde aan, evenals het opleiden van onze eigen mensen. Op deze manier zijn wij, de keukenzaken en de consumenten verzekerd van eerlijke, verantwoorde en kwalitatief goede keukenbladen voor een juiste prijs. Producten die door mensen met passie voor het vak en onder goede arbeidsomstandigheden geproduceerd zijn. Betekent dit dan ook dat onze producten duurder zijn dan de rest? Nee, juist niet. Arte heeft bewust gekozen voor een breed kleurenpallet geschikt voor ieder segment. Op deze manier bieden wij prijsconcurrerende kleuren aan. Daarmee is duurzaam niet duur.

Wat we zien is een nieuwe consument, waarbij kwaliteit van ondergeschikt belang is en waarbij we een gat slaan in onze eigen economie. In onze ogen is het tijd voor een nieuwe wind. Een beweging die pleit voor het handhaven van onze economie door te kiezen voor kwaliteitsgoederen. Wij zijn voor, ook al is er nog een lange weg te gaan!

Namens de MVO-stuurgroep van Arte

Benieuwd of wij iets voor uw project kunnen betekenen?